Bizar: Apple voert strijd om apple leaf

apple leave

In de categorie vreemde merk- en patentaanvragen probeert Apple het blaadje van zijn logo in te schrijven als merk. En laten we eerlijk zijn: het registreren van een blaadje is wel echt van wereldbelang… Kennelijk denken ze daar bij het Europese merkbureau anders over, want Apple’s missie is (nog) niet geslaagd.

apple leave

Apple’s logo, de ons allen welbekende appel is als merk geregistreerd. Elk ander bedrijf zou hier genoegen mee nemen, maar niet Apple. Zoals we van het bedrijf gewend zijn gaat zij nog een stapje verder. Het bedrijf heeft zich in het hoofd gehaald dat het blaadje aan de bovenzijde van de appel ook als merk geregistreerd moet worden. Apple is namelijk van mening dat het blaadje kenmerkend genoeg is om hem apart als merk in te schrijven.

Apple vindt dat het blaadje uit het logo super herkenbaar is en wil daarom voorkomen dat een ander met hun apple leaf aan de haal gaat. Volgens Apple is hun blaadje zo bekend (in juridische termen: ‘ingeburgerd’) dat het wel degelijk wordt gezien als merk. Ook niet geheel onbelangrijk: voor een ieder die denkt dat de appel van Apple zomaar een appel is; you’ve got it wrong! Over het ontwerp is goed nagedacht. Het is namelijk ontworpen met de ‘golden ratio’; die ook bij de Vitruviusman van (toch niet de minste) Da Vinci terugkomt. Het ontwerp is zo opgebouwd dat het prettig is om naar te kijken.

apple da vinci

Hier denkt het Europese merkenbureau anders over: zij zien toch echt gewoon een blaadje en geen merk. De belangrijkste eis aan een merk is dat het onderscheidend is. (Check: art. 2.1 BVIE) De afbeelding van het losse blaadje is dat niet. Volgens het Europese merkenbureau is de appel leaf niet meer dan een eenvoudige ellipsvorm (wie kent het niet?!) en zullen consumenten deze vorm niet als merk herkennen. De aanvraag van Apple is daarom afgewezen. Je kunt het al raden: Apple laat het er niet bij zitten en is dan ook in beroep gegaan.

Of het beroep van Apple een kans van slagen heeft is nog maar de vraag. Apple heeft de pech dat merkenbureaus de afgelopen tien jaar steeds strenger zijn geworden om te voorkomen dat dit soort simpele vormen (maar ook kleuren) niet zomaar als merk kunnen worden geregistreerd. Niemand zal ontkennen dat het Apple-logo op zich een wereldbekend merk is, maar dat wil nog niet zeggen dat het losse blaadje dat ook is. Wij denken dat de situatie er voor Apple niet rooskleurig uitziet. Het blaadje lijkt ons simpelweg te eenvoudig om als merk in te schrijven. We houden je op de hoogte van de uitspraak!

Noot: deze fantastische blog is geschreven door Eva de Wit

Leuk artikel? Deel het.