De rode zool van Louboutin geen merk?

louboutin

Wie is er niet verliefd op de rode zolen van Louboutin’s hooggehakte schoenen? Het Franse schoenenmerk doet er alles aan om het alleenrecht op die rode zool te behouden en procedeert er flink op los. Na overwinningen op Yves Saint Laurent en Van Haren heeft Louboutin onlangs een onverwachte nederlaag geleden bij de Belgische rechter. En een fikse ook: het merkrecht op de rode zolen werd nietig verklaard.louboutin

Louboutin daagde schoenenketen Van Dalen voor de rechter vanwege inbreuk op zijn rode zolen-merk en eiste een verbod. Mocht Van Dalen gedacht hebben weg te komen met de verkoop van rood gezoolde pumps dan had zij het mis. Er gebeurde echter iets waar de schoenenontwerper vast niet op gerekend had: de rechter wees niet alleen het verbod af, maar verklaarde het rode zolen-merk nietig in de Benelux. Daarmee staat het niet alleen Van Dalen, maar ook alle andere schoenenfabrikanten ineens weer vrij hakken te voorzien van een roodgekleurde zool. Ouch!

Volgens de Belgische rechter is het rode zolen-merk geen kleurmerk, maar een vormmerk. Toblerone met haar goddelijke chocolade driehoeksreep en het gedraaide wokkelchipje van Lays zijn voorbeelden van beschermde vormmerken. Waarom is het vormmerk van Louboutin dan nietig verklaard?

Een vormmerk kan door de rechter om drie redenen geweigerd worden (art. 2.1 BVIE). Eén daarvan is als het uiterlijk of de vormgeving van een product bepalend is voor de aankoopbeslissing. Fashionista’s kopen geen Louboutin’s omdat ze goed geprijsd zijn en ook vast niet omdat ze zo lekker lopen. Nee, de rode zool is een lust voor het oog en dus het belangrijkste criterium om de hooggehakte schoenen van de Franse schoenengod aan te schaffen, zo oordeelde de rechter. De rode zool kan daarom geen geldig vormmerk zijn.

Maar het wordt nog pijnlijker voor mr. Louboutin. De rechter oordeelde namelijk ook dat Louboutin’s rode zool onderscheidend vermogen mist. De rode zool is gebruikelijk in de markt, aldus de rechter. Opmerkelijk, want dat onderscheidend vermogen is de belangrijkste basis voor de bescherming van het merk in de VS.

Louboutin zal – op zijn zachtst gezegd – not amused zijn met de uitspraak. We verwachten dan ook niet dat hij het hierbij laat zitten, zeker nu de schoenenkoning het procederen niet schuwt. Vanwege eerdere successen tegen inbreukmakers is het bovendien de vraag of het oordeel stand houdt. Hopelijk treft Louboutin in hoger beroep een rechter met meer modegevoel. Rechtbuigen houd je op de hoogte!

Meer over de merkbescherming van Louboutin en andere ontwerpers lees je hier.

Leuk artikel? Deel het.