“Denk met je klant mee, maar verlies niet uit het oog dat je er zelf ook beter van moet worden”

Vrijdagmiddag, oud-zuid. In de chique Jan Luijkenstraat worden we ontvangen op het knusse kantoor van ABC Legal. We zijn de lift nog niet uit als Allon Kijl enthousiast op ons af komt lopen om onze jas aan te nemen (ja, zulke mannen bestaan nog). Gelukkig allen in onze casual friday outfits strijken we met een koffietje neer in een heerlijk zonnig vertrek. Tijd om deze vooruitstrevende advocaat het vuur aan de schenen te leggen.
Je bent oprichter en partner van ABC Legal, vertel! Ja, ik ben partner van ABC Legal, dat is een kantoor dat bestaat uit drie partners Allon, Babette en Charissa. Maar ABC staat ook voor Advocatuur, Business en Consultancy. Dat zijn de diensten die wij willen aanbieden aan de creatieve industrie. Onze cliënten komen uit de media- en entertainment hoek. Media is dan hoofdzakelijk printmedia, televisiemedia en filmmedia, maar ook interactieve mobiele of online platforms beschouw ik als media. Dat is slechts één kant, want onze cliënten komen ook uit de cultuursector, de muziekindustrie, de mode-industrie en de reclame-industrie. Wat ons verenigd is content. Content heeft waarde en die kan je beschermen door intellectueel eigendomsrechten daarvoor te benoemen en waar nodig te registreren. Daaromheen wordt veel onderhandeld, dat is de businesskant en daar adviseren wij over. We maken contracten, we beoordelen ze en doen het advieswerk. Zelf vind ik het leuk de sparringspartner voor de ondernemer te zijn daarbinnen.
Was het niet eerst ADAM Legal? Ja, door de komst van Charissa in 2012 is ADAM Legal overgegaan in ABC Legal. Haar praktijk lag in het verlengde van onze praktijk. Charissa doet veel op het gebied van merkrecht, privacy, arbeidsrecht en ondernemingsrecht. Allemaal rechtsgebieden waar we nog geen experts voor in huis hadden, dus ze is een hele goede aanvulling op Babette en mij. Charissa vond het wel prettig om met een schone lei te beginnen, Babette en ik begrepen dat, dus ADAM Legal werd ABC Legal. Ik moet wel toegeven dat ik het een beetje jammer vond, want Adam is de naam van mijn zoon en een knipoog naar Amsterdam. Bovendien hadden Babette en ik al geruime tijd een naam opgebouwd en daarmee goodwill en dat betekent op een gegeven moment ook wat. De creativiteit die we in dat kantoor hebben gestopt met z’n tweeën heeft zich wel uitbetaald. We waren echt vernieuwend toen we begonnen. Met de naam wilden we een statement maken. We hebben er bewust voor gekozen om onze namen er niet aan te verbinden, want we zijn er voor de industrie. We moesten nadenken over wat voor diensten de industrie eigenlijk wilde afnemen van ons, waar zitten ze echt om verleggen.
Hoe kom je daar achter? Door te proberen, maar ook door ervaring. Babette heeft lang bij de TROS gewerkt en ik voor Endemol dus we wisten waar omroepen om verlegen zaten. Niet alle cliënten zijn geïnteresseerd in hautaine advocatenkantoren die in hun ivoren toren zitten en adviezen van vijf, tien of vijftien pagina’s aanleveren. Dat advies moet niet alleen goed, maar ook toepasbaar zijn. Als je alleen maar advocaat bent die vanuit die hoge ivoren toren regeert dan nemen mensen je natuurlijk heel serieus. We merkten alleen dat die adviezen in de praktijk geen toepassing kregen en met name in de creatieve (media) industrie. Men kreeg vijf pagina’s tekst met een conclusie, maar die tekst interesseerde ze niet. Ze waren alleen geïnteresseerd in de conclusie. Als je het zo opschrijft, dat het “advocaterig” overkomt dan werkt dat niet. Ze willen iets wat praktisch toepasbaar is in hun industrie. Dat triggerde ons om diensten te verzinnen. Voor snel advies bedachten we een hotline. De content prescan werd in het leven geroepen voor het gebruik van content op zenders. Daarop kregen we goeie feedback vanuit de industrie en zo hebben we onze naam op de kaart kunnen zetten.
Word je daardoor niet minder serieus genomen? Nee, en het werkt ook niet bij alle cliënten hetzelfde, maar je moet wel een slag slaan en ook durven slaan. Alle andere advocatenkantoren deden het op één manier en dan is het aan jou om duidelijk te maken dat jouw manier ook goed is. Elke stap moet doordacht zijn en elk advies moet kloppen. Maar de cliënt die slechts geïnteresseerd is in de conclusie, moet je ook durven te bedienen op die manier. Door het uitkristalliseren van de stappen die je neemt krijg je immers lange adviezen en dit probeerden wij een beetje te doorbreken door sneller en pragmatischer te adviseren. En bij sommige clienten viel dit gelijk enorm in de smaak. Maar er is natuurlijk wel verschil in de typische hotline advisering en de meer diepgaande advisering. Bij de hotline alleen gaven wij snel advies onder vermelding dat het misschien niet 100% dekkend was, maar zo wisten ze wel in welke richting ze moesten gaan denken. En gingen we wel de diepte in, dan presenteerden wij ons advies wel eens op één A4-tje. In de uitgeschreven versie was men toch niet geïnteresseerd. Kost meer tijd, meer geld en dus was het een kwestie van vertrouwen.
Merk je dat de vraag naar diensten veranderd? De advocatuur is in aanzien achteruit gegaan. Ik denk dat cliënten veel minder respect hebben voor een raadsman dan dat ze dat vroeger hadden. Dat vind ik jammer.
Waar ligt dat aan? Ik denk dat autoriteit en respect überhaupt uit de wereld verdwenen zijn. Vroeger zei ik altijd u tegen iemand die ouder was dan ik. Probeer dat nu je kinderen maar eens uit te leggen. In de maatschappij merk je dat ook. Ik zit in een aantal besturen. Opvolgers vinden voor besturen waar het algemeen belang gediend wordt is niet makkelijk. Ik heb het altijd gedaan vanaf mijn achttiende, maar de generatie na mij is niet te porren voor het algemeen belang. Ik hoop dat de jeugd het algemeen belang wil blijven dienen, het is juist een heerlijk gevoel om wat relevants te doen voor de wereld en de wereld vooruit te helpen. Terug naar je vraag, het aanzien is dus veranderd, maar ook alle bullshit is uit de wereld – excusez le mot –. Vroeger betaalde men 5.000 euro voor een advies waar je helemaal niets mee kon. Tegenwoordig accepteren klanten dat gewoon niet meer. Er is minder geld en daarom zitten klanten er nu heel dicht op. Het is dus de kunst creatieve diensten te verzinnen. Met je creatieve klant meedenken, maar niet uit het oog verliezen dat je er zelf ook beter van moet worden. Dan vraag je niet de hoofdprijs, maar je moet wel zorgen dat je je kantoor kan blijven runnen. En soms moet je wel de hoofdprijs kunnen vragen, omdat de toegevoegde waarde die jij levert, ook die hoofdprijs waard is. Als jij door je advies cliënten, substantiële kosten bespaart of extra winsten verzorgt, dan is jouw advies ook wat geld waar, niet waar?
Wat voor cliënten bedienen jullie zoal? Publieke- en commerciële omroepen, televisieproductiebedrijven, filmproductiebedrijven, dagbladen, weekbladen, en boekenuitgeverijen, DJ’s, modellenbureaus, mode gerelateerde ondernemingen en online, mobiele en ict ondernemingen.
Werken jullie met andere partijen samen? Zeker! Ik geloof er deels in dat netwerkorganisaties de toekomst zijn. Wij vinden het leuk om met mensen samen te werken die in het verlengde van onze industrie werken. Zo blijf je je scope verbreden. We werken bijvoorbeeld met een merkenbureau samen, die levert ons werk aan en wij leveren hen werk aan. Zo heeft iedereen tegenwoordig meer contacten waar je werk uit krijgt, maar waar je ook wat voor terug doet.
Zijn er nog smeuïge zaken die je met ons kan delen? Ik heb op moment twee twee smeuïge zaken lopen. Een model dat weg wil bij haar huidige modellenbureau, waar toch wel wat gerenommeerde modellen vandaan zijn gekomen. Dat bureau maakt echter misbruik van de modellen en laat ze een contract tekenen dat bijzonder eenzijdig is opgesteld. Dat is leuk, want dan gaan we het gevecht aan. Dat is ook spannend, want ik moet zo’n jong meisje beschermen. Ik wil absoluut niet dat zij gezeik krijgt, dus ik moet mijn rug breed maken en vang graag de klappen voor haar op. Ze zit ook in de prime van haar carrière en moet dus zo snel mogelijk weg. Daarnaast ben ik ook bezig met een zaak waarin de advocaat van een bekende Nederlandse ontwerpster een klant van mij sommeert om de inbreuk op haar rechten te staken. Wij menen dat wat zij ontworpen heeft niet eens door haar ontworpen is, dus wellicht horen jullie nog iets terug in de media.
Heb je de laatste tijd nog wat rechtgebogen? Nog niet, maar aankomend weekend ga ik mij weer op jullie prachtige platform begeven! Ik ben fan!
Pingback: Escorts australia()
Pingback: reputation defenders()
Pingback: 2023 Books()
Pingback: obituary()
Pingback: find people()
Pingback: birth records()
Pingback: marriage records()
Pingback: social security number()
Pingback: IRA Empire()