Procederen nieuwe stijl?

realiteittijd Marokaanse rij-instructeur mcdonalds

Vaak lijkt aanklagen de enige optie als het auteursrecht wordt geschonden. Maar je kansen als eenling tegen een groot merk met diepe zakken zijn minimaal. Online influential Realiteittijd vond zijn eigen manier om McDonalds een lesje te leren. Niet in de rechtszaal, maar gewoon op YouTube.realiteittijd Marokaanse rij-instructeur mcdonaldsOnline influentuals zijn hip en happening. Deze sterren van de toekomst delen hun passies online en hebben vaak een bereik van tienduizenden volgers. Je kent vast namen als Afterdrk, Beautygloss of de Cinemates.  Het bereik van Realiteittijd, het YouTube-kanaal van Mert Ugurdiken, is met maar liefst 131.094 abonnees en ruim 19 miljoen (!) views één van de grootste van Nederland.

Mert is een specialist op het gebied van typetjes. Een veelvuldig terugkerend onderwerp in zijn filmpjes zijn de vooroordelen over buitenlanders die hij met een grote knipoog aankaart. Recent scoorde hij met ‘Rijschool Gataar’ een van zijn grootste hits. In de serie zien we een Marokkaanse rij-instructeur die met elk van zijn leerlingen nieuwe avonturen beleeft. De reeks is ongekend populair en heeft inmiddels al meer dan 7 miljoen views.

Recent werd Mert uitgenodigd door het mediabureau van McDonalds om eens te komen praten. Dat trof, want Mert houdt wel van een Big Mac. Hij toonde zijn portfolio, maar tot een samenwerking kwam het niet. Enkele weken later ziet Mert de nieuwe commercial van McDonalds op TV. Tot zijn grote verbazing gaat het filmpje over een buitenlandse rij-instructeur die met een van zijn leerlingen een bezoekje brengt aan de McDrive, exact zoals in een van zijn filmpjes. Wel heel toevallig, volgens Mert.

Je moet een grote (lees: rijke) jongen zijn wil je McDonalds aanklagen voor schending van het auteursrecht. Mert bedacht daarom iets anders. Hij maakte een filmpje waarin hij zijn kijkers opriep tot een McDonalds boycot.  Een slimme zet, want volgers zijn maar wat graag bereid hun online held te steunen en de boodschap te delen.

In tijden waarin de online invloed steeds groter wordt is dit misschien wel het nieuwe “procederen”. Je online bereik aanspreken, je verhaal doen en je doelgroep mobiliseren voor wat online actie – reactie. De PR-afdeling van McDonalds heeft immers behoorlijk het nakijken als ze hun 1300 YouTube views voor de tv-commercial vergelijken met de 212.070 views van Merts boycot-video.

Oordeel zelf of het filmpje van Mert en de reclame van McDonalds op elkaar lijken en of jij denkt dat het auteursrecht van Mert geschonden wordt:

Het origineel van Realiteittijd:

De versie van McDonald’s:

Leuk artikel? Deel het.