Red Bull vleugellam?!

red bull geeft je vleugels up

“Redbull geeft je vleugels”, gewapend met het mierzoete drankje kan je over water lopen, uit de ruimte springen of ‘gewoon’ de hele nacht door gaan. Bullshit en misleidend vinden ze in de VS. De Nederlandse rechter zal hier waarschijnlijk anders over denken.

red bull geeft je vleugels up

Een groep Amerikaanse Red Bull consumenten vond de slogan “Red Bull gives you wings” misleidend en stapte naar de rechter. Dat er niet spontaan veren op je rug groeien bij het drinken van de energiedrank snapte de klagende consumenten ook wel, maar dat ook de figuurlijke vleugels uitbleven konden ze niet verkroppen. Volgens de reclame zou de energiedrank het concentratie- en reactievermogen verbeteren. Klagers claimden dat de beweringen vals zijn en onvoldoende onderbouwd. Red Bull geeft namelijk niet meer energie dan een ordinair bakkie pleur.

Red Bull neemt het zekere voor het onzekere en wacht een rechtszaak niet af. Er is maar liefst maakt een bedrag van 13 miljoen dollar vrijgemaakt om de zaak te schikken. Dit bedrag zal verdeeld worden over alle vleugellamme slachtoffers die het drankje de afgelopen tien jaar gemaakt heeft, wat neerkomt op een schamele 10 dollar per persoon of 15 dollar aan Red Bulletjes.

Red Bull blijft ondanks de schikking van mening dat “its marketing and labeling have always been truthful and accurate, and denies any and all wrongdoing or liability”. In Nederland zou Red Bull hier volgens ons gelijk in hebben. Bij het bepalen of een reclame misleidend is voor consumenten zal moeten worden gekeken naar de intelligentie en het voorstellingsvermogen van de gemiddelde Red Bull-drinker.

Enige overdrijving in reclame is in Nederland toegestaan. Als de overdrijving zo obvious is, dan is er van misleiding dus niet snel sprake. Wij verwachten dat de gemiddelde Red Bull-lover echt wel zal begrijpen dat Red Bull met de slogan “Red Bull geeft je vleugels” de oppepper voor je energieniveau  iets wat aandikt. Nu de overdrijving hier overduidelijk is zal Red Bull zich wat betreft haar slogan op de Nederlandse markt volgens ons geen zorgen hoeven maken.

Leuk artikel? Deel het.