Storm in een sonoorglazen glas

Schermafbeelding 2015-03-17 om 20.33.59

Sinds een week of twee is de relatieve rust wedergekeerd in Nederland. Een aantal dagen stond het land in rep en roer, want men had wekenlang voor zeer goedkope, maar toch zeker wel echte, kristallen glazen gespaard. Deze illusie – en misschien her en der ook het glas – ging aan diggelen.Schermafbeelding 2015-03-17 om 20.33.59Je kon er de afgelopen tijd niet echt omheen, telkens wanneer je bij iemand over de vloer kwam, kreeg je je wijn, water/whisky, longdrink of champagne (als je écht iets te vieren had) in een kristalglas van de AH. “Leuke glazen .. nieuw?”, vroeg je misschien gekscherend. En soms, heel soms, kreeg je dan het antwoord; “Ja! Leuk hè? Echt kristal!” Nou niet dus.

Nu moeten we wel eerlijk zijn, de AH heeft haar glazen ook nooit verkocht als kristallen glazen. “Sparen voor kristalglas glazen van Villeroy & Boch Group gewoon bij Albert Heijn.”, is waar zij reclame mee maakte op tv. In deze reclame laat (wijlen) Meneer van Dalen het glas zingen zoals alleen échte kristallen dat kunnen. (Voor de doe-het-zelvers en/of diegenen die een carrière als glas-dj ambiëren; zie hier hoe je thuis kan testen of je glazen van kristal zijn.) Nu was er één consument die de glazen aan deze test heeft onderworpen, maar wat schetste haar grote verbazing, het lukte haar niet om het muziekstuk uit de reclame uit haar glazen te toveren .. vrij gênant, daar zij één van de personen was die het glas aan haar kennissen had lopen verkopen als echt kristal (ok, dit laatste is slechts een aanname). Je kunt je het gezichtsverlies inbeelden. Reden genoeg in ieder geval om naar de Reclame Code Commissie te stappen.

De Reclame Code Commissie beoordeelt of een reclame in Nederland door de beugel kan naar de normen van de Nederlandse Reclame Code. Zij beoordeelt bijvoorbeeld of een reclame misleidend is. Dit was hier het geval, zo oordeelde de RCC. Wat had de AH nu fout gedaan?

Nu wordt het even technisch, maar wil een glas kwalificeren als ‘kristalglas’ onder de Europese Richtlijn inzake kristalglas (ja, daar is een Europese richtlijn voor ..), dan moet het minimaal 24% lood bevatten. Bezit een glas meer dan 10% lood – en minder dan 24% dus – dan spreekt men over sonoorglas. In deze laatste categorie vallen de glazen van de AH. Ook de RCC begreep wel dat de AH haar glazen niet ging aanprijzen met; “Sparen voor sonoorglas glazen (…)”, maar toch was zij onverbiddelijk. Klanten van de AH konden door de manier waarop AH haar glazen adverteerde denken dat zij voor een hogere categorie glazen aan het sparen waren dan zij daadwerkelijk deden.

Gevolgen voor de AH? Behalve de extra media aandacht; geen. De RCC is namelijk, zoals dat zo mooi heet, een tandeloze tijger en mag geen sancties opleggen. Deze uitspraak is dus slechts een tik op de spreekwoordelijke vingers van de supermarktketen, met daarbij het bevel (lees: vriendelijk verzoek) om in het vervolg niet meer op deze wijze reclame te maken. Hoe serieus de AH de uitspraak neemt, volgt wel uit haar officiële reactie op de uitspraak; “Wij nemen de uitspraak van de commissie mee in een eventuele volgende spaaractie.” We weten allemaal wat “we nemen het mee” betekent in het dagelijks taalgebruik ..

Nu de storm geluwd is en de temperaturen buiten stijgen, stuurt de Albert Heijn ons naar buiten voor hun nieuwste spaaractie. Sparen voor een heuse moestuin, op te bouwen uit miniatuur sjoelstenen die we in de aarde moeten stoppen en water (en een klein beetje liefde) moeten geven om ons zelf ‘agrariër’ te mogen noemen. Dit lijkt misschien een wat veiligere actie dan die van de glazen, maar hoe zit het met de afkomst van de zaadjes? Zijn de regels en normen van het kwekersrecht wel nageleefd (nieuwsgierige geest of tijd over? Zembla heeft laatst een uitzending gewijd aan de ‘Zaadoctrooimaffia’, hier te bekijken)? Heeft de Albert Heijn wel gewaarschuwd dat de plantjes bij mensen met wat minder groene vingers kunnen overlijden? Kwalificeren de groentes wel als biologisch? Eerst maar eens wachten tot de eerste zaadjes ontkiemd zijn, gevaarlijk voor de Albert Heijn, want dat zou zo maar eens kunnen duren tot de komkommertijd..

Ondertussen kunnen wij in ieder geval niet wachten op de volgende – wel heel speciale – spaaractie; vriendelijk personeel bij de AH.

Storm in een sonoorglazen glas werd geschreven door Andreas.

Bronvermelding

  Foto: een still uit de Albert Heijn reclame 
Leuk artikel? Deel het.