Candy, het nieuwste en zoetste merk in App-land

candy-crush

Candy is vanaf nu een beschermd merk. App-ontwikkelaar King heeft afgelopen week het woord als merk geregistreerd. King is ontwikkelaar van de populaire en mierzoete game Candy Crush Saga, waar spelers rijen snoep moeten wegspelen. Voor Europa bezat King al het alleenrecht op het gebruik van het woord.

candy-crush

King laat er geen gras over groeien en is meteen na de registratie gestart met het aanschrijven van iedereen die inbreuk maakt op het merk Candy. Kan Haribo nu ook een brief van King op de mat verwachten? Nee, wanneer een merk wordt ingeschreven moet nader worden gespecificeerd voor wat voor een soort product of dienst je het merk inschrijft. In dit geval heeft King het merk Candy ingeschreven voor games en kleding. Dit betekent dat King de enige is die in de context van games en kleding het woord candy als merk mag gebruiken. Voor andere diensten of producten is het merkt ‘candy’ dus nog vrij.

Om een merk te kunnen inschrijven moet het wel onderscheidend vermogen hebben. Hiervan is geen sprake als een merk te beschrijvend is. Problematisch zou het bijvoorbeeld worden indien Haribo zijn nieuwste snoeplijn onder het merk ‘Candy’ zou willen uitbrengen of ‘Apple’ als merk voor onze gezonde groene vrienden. Beiden zijn te beschrijvend. Voor computers zou het daarentegen weer wel kunnen.

King heeft in de battle om de candy groter geschut ingezet: het heeft Apple, met succes, verzocht alle app’s met het woord ‘candy’ uit de Europese App Store te weren. Andere app-ontwikkelaars zijn woedend. Zij vinden de directe en keiharde manier waarop King de schending van zijn merk ‘candy’ aanpakt, niet oké. Daarnaast vinden ze het woord niet onderscheidend genoeg.  Ze vinden ‘candy’ te generiek om vast te leggen en zijn van mening dat het een algemene term is die voor iedereen vrij moet blijven om te gebruiken.

De app-ontwikkelaars vechten terug in hun gezamenlijke battle team ‘Candy Jam’ en hun wraak is zoet. Candy Jam zendt zoveel mogelijk snel in elkaar geflanste apps met sugar coated titels als ‘Candy Crap Saga’ en ‘Don’t let the Candies Crush you’ naar Apple.

En wat doet King? Die hebben de smaak van het merk registreren te pakken en proberen nu het toch best generieke woord ‘saga’ te registreren. En ach, als je dan toch bezig bent zou ik ‘crush’ er ook meteen bij proberen te snoepen, toch?

Leuk artikel? Deel het.