Foodstagramming onder vuur

foodstagramming

Culinaire hoogstandjes vliegen je tegenwoordig om de oren op social media. Ook wij maken ons regelmatig schuldig aan de trend Foodstagramming: het fotograferen van je gerechten om het trots te delen met al je online vrienden. Restaurants in Frankrijk en Amerika zijn er echter klaar mee. Franse sterrenkoks vinden dat al die mobieltjes de sfeer in hun restaurants verpesten en dat de foto’s zelfs inbreuk maken op het intellectueel eigendomsrecht van hun recepten. Rechtbuigen vindt dit maar een kromme redenering.foodstagramming
Restaurants in New York maken naar eigen zeggen de raarste dingen mee wanneer foodlovers hun gerechten fotograferen. Bezoekers slepen statieven mee, gaan op stoelen staan voor het juiste perspectief en schromen niet er flink op los te flitsen voor het perfecte plaatje. Het maken van foto’s wordt daarom in steeds meer Amerikaanse eetgelegenheden beperkt of zelfs verboden.

In Frankrijk zijn het met name de sterrenrestaurants die foodstagramming zat zijn. De unieke ervaring om even te kunnen ontsnappen aan het ordinaire dagelijkse leven wordt overschaduwd door de behoefte om ‘food porn’ te verspreiden via social media. “Het verpest daarnaast de ervaring voor anderen. Alle verrassing is er al af,” vindt Gilles Goujon, eigenaar van een drie Michelin sterrenrestaurant in Zuid-Frankrijk. Bovendien doen de foto’s – genomen met mobiele telefoons – de gerechten geen eer aan: “Het geeft niet de beste impressie van ons werk.” Gilles Goujon is ook bang dat mensen zijn gerechten gaan kopiëren op basis van de foto’s. Hij vindt dat de foto’s inbreuk maken op het intellectueel eigendomsrecht van zijn recepten.

Beschermt het intellectuele eigendom eigenlijk recepten? Ja, een recept kan worden beschermd door het auteursrecht. Voor bescherming van het auteursrecht zijn creatieve keuzes en een eigen oorspronkelijk karakter nodig. Als een recept zo origineel is dat het niet snel door een ander te verzinnen valt, is dit een creatieve keuze. Als je die keuzes bovendien in eigen woorden opschrijft, heeft het recept een eigen oorspronkelijk karakter en komt het voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking. Schrijft echter iemand anders diezelfde ingrediëntenlijst en bereidingswijze in een ander, eigen jasje dan is ook dat recept auteursrechtelijk beschermd. Een recept blijft vooralsnog het best beschermd door het voorbeeld van Coca Cola te volgen en het voor alles en iedereen geheim te houden.

Hoe zit het dan met styling? In sterrenrestaurants worden ware kunstwerken op je bord gepresenteerd. Daarop valt ook auteursrecht te claimen, er is immers sprake van creatieve keuzes ten aanzien van de compositie en styling. Gevolg hiervan is dat je het niet exact mag kopiëren. Behalve als je thuis probeert de chefkok uit te hangen natuurlijk, daarvoor geldt de privé-exceptie waarover we hier al eerder schreven.
foodstagramming0
Dat er met de foto’s inbreuk wordt gemaakt op het intellectueel eigendomsrecht van de chefkoks lijkt ons onwaarschijnlijk. Met de foto wordt het recept namelijk niet verklapt, het verschaft hooguit inspiratie en maakt nieuwsgierig. Daarnaast is het lastig om het alleenrecht op een recept te hebben en houden. Bovendien wordt de naam van het restaurant (bijna) altijd netjes vermeld. Is het niet wat conservatief om je gasten hun social media-pleziertjes te ontnemen? De dynamiek van tegenwoordig is nu eenmaal dat iedereen graag deelt wat hij doet, eet en koopt. Ok, je moet je mede-gasten er niet mee lastigvallen, maar een feestje op je bord kan je de rest van de wereld toch niet onthouden?

De trend foodstagramming lijkt door de ontstane ophef niet met het uitsterven bedreigt. Er zijn genoeg andere ondernemers die juist blij zijn met een beetje extra online publiciteit. Gelukkig maar, want onze wishlist van restaurants wordt alleen maar groter door al die verrukkelijke foodstagrams.

Leuk artikel? Deel het.