Kleding.nl ruziet met kleding.com

kleding.com kleding.nl

De bedrijven achter kleding.nl en kleding.com liggen met elkaar in de clinch. Kleding.nl ging in april 2012 live als zoekmachine voor kleding en heeft – naar eigen zeggen – 400.000 bezoekers per maand. Toen de domeinnaam kleding.com in november 2013 via een veiling verhandeld werd deed het bedrijf niet mee, omdat het ‘zich op de Nederlandse markt richt’. Cyrus I B.V. ging er met de domeinnaam vandoor en startte – hoe verrassend – een zoekmachine voor kleding. Kleding.nl stapt naar de rechter vanwege inbreuk op de handelsnaam en de schade die zij daardoor lijdt. Terecht of eigen schuld?kleding.com kleding.nl Kleding.nl heeft de afgelopen 2 jaar flink geïnvesteerd en een krachtige reputatie opgebouwd. De site-eigenaren vinden dat kleding.com nu ongegeneerd aanhaakt op hun aantoonbare investeringen en dat de kans groot is dat hun klanten in verwarring worden gebracht en kleding.com associëren met kleding.nl. Kleding.nl gaat daarom juridische stappen ondernemen en eist dat kleding.com haar domeinnaam of haar concept verandert. Kleding.com geeft aan dat het idee van vergelijkingssites niet nieuw is en kleding.nl geen alleenrecht kan claimen op een normaal woord uit de Nederlandse taal.

In het merkenrecht kan een bedrijf dat in kleding handelt het woord kleding niet als merk registreren. Kleding is namelijk een beschrijvend woord en mist onderscheidend vermogen. Beschrijvende woorden kunnen alleen als merk geregistreerd worden als het woord niet 1-op-1 overeenkomt met de producten of diensten van het bedrijf (denk aan Apple voor laptops). Omdat kleding.nl dus geen merkenrechtelijke bescherming heeft, is kleding slechts de handelsnaam. Een handelsnaam wordt beschermd als deze in het economische verkeer actief gebruikt wordt. Het nadeel van een beschrijvende handelsnaam, zoals kleding, is dat de bescherming van die naam vaak minder sterk is.

Nu het merkenrecht niet van toepassing is op deze zaak, blijft de vraag over: is er sprake van inbreuk op de handelsnaam? Er is sprake van inbreuk als de handelsnamen (sterk) op elkaar lijken en in dezelfde branche en regio actief zijn. Dat kleding.nl haar handelsnaam actief voert is duidelijk, dat kleding.com dezelfde handelsnaam in dezelfde bedrijfstak en hetzelfde geografische gebied voert ook. Het gevaar voor verwarring ligt bovendien op de loer en daarom lijkt kleding.nl op dit gebied een sterke zaak te hebben.

Had kleding.nl dit juridisch steekspel niet beter kunnen voorkomen door in november mee te bieden op het domein? Het bedrijf zegt dat het geen interesse had omdat het zich alleen op de Nederlandse markt richt. Maar was dat niet een tikje naïef? Spreekt het niet voor zich dat de nieuwe eigenaar van kleding.com het domein inzet op de Nederlandse kledingmarkt? Het lijkt reëler dat kleding.nl een bieding van enkele tienduizenden euro’s te hoog vond. Een typisch geval van goedkoop is duurkoop? Het bedrijf had de touwtjes in eigen hand kunnen houden, nu is het aan de rechter om te oordelen. Ondertussen is Rechtbuigen vooral blij dat zij zowel de .nl- als de .com-domeinnaam veilig heeft gesteld. Wordt vervolgd.

Leuk artikel? Deel het.