SpongeBob en McDonald’s op de catwalk

Debuut op de catwalk: SpongeBob Square Pants en de Mc Donald’s duiken op in de modeshow van Moschino. Pardon? Jeremy Scott heeft voor zijn nieuwste Moschino collectie gebruik gemaakt van het logo van de fastfoodketen en van de goedgemutste knalgele spons. Je mag dan Jeremy Scott heten en ontwerper zijn van het high-fashion merk Moschino maar geeft dat een vrijbriefje om ongegeneerd gebruik te maken van andermans merken?
Scott ging voor zijn collectie werkelijk all out: van SpongeBob rugzak met bijpassende SpongeBob trui, jas én legging tot Happy Meal clutches, truien, tassen, pumps en petjes met grote McDonald’s-achtige ‘M’. Het was één grote hysterische merkenparade. De ene modeliefhebber vond het geniaal, de ander afschuwelijk. Opvallend was het in ieder geval wel en niet alleen in modeland… Want hoe zit dat met het merkenrecht van McDonald’s en van Nickelodeon (zij zijn de bedenkers van de most famous sponge alive).
Wat is een merk eigenlijk? Een merk is een woord, een teken of een beeld waardoor een product wordt onderscheiden van een ander product. Een merk zorgt er dus voor dat de consument het product kan herkennen. Zowel McDonald’s (“Kijk is wat een hoge boom”) en Nickelodeons SpongeBob zijn beschermde merken.
Maakt Jeremy Scott met zijn nieuwste Moschino collectie inbreuk op deze merken? Ja, dat maakt hij. Scott gebruikt zowel het McDonald’s logo als een afbeelding van SpongeBob voor zijn eigen producten, de Moschino kleding collectie. Als producten van elkaar verschillen mogen meerdere partijen hetzelfde merk gebruiken, zo kan ‘Merel’ tegelijkertijd een merk zijn voor een stoelenfabrikant als een tassenmaker. Tenzij een merk bekend is en de bekendheid van het merk door de ander gebruikt (of eigenlijk misbruikt) wordt om voordeel mee te halen. Is dat hier het geval? Jep, wij denken van wel. Moschino begon namelijk een beetje een suf merk te worden (bij Rechtbuigen zijn we dol op modeblogs) en love it or hate it, met deze opvallende collectie heeft Moschino zich weer in de picture gespeeld en is ze weer helemaal back in business.
Jeremy Scott maakt met zijn collectie voor Moschino dus inbreuk op het merkenrecht van McDonald’s en Nickelodeon. Hopelijk heeft Jeremy Scott voor beiden merken de lang gekoesterde droom van een catwalk debuut in vervulling laten gaan en is voor hen daarmee de kous af.
Bronvermelding
Afbeeldingen: http://fashion.telegraph.co.uk/news-features/TMG10653311/Moschino-autumnwinter-2014-at-Milan-Fashion-Week.html