merkenrecht

Het merkenrecht beschermt merken. Een merk is een teken of benaming dat diensten of producten van ondernemingen onderscheid. Om voor merkenrechtelijke bescherming in aanmerking te komen moet een merk worden ingeschreven. Voor de geldigheid van een merk in de Benelux kan dat bij het BBIE, voor de gehele EU kan dat bij het OHIM en wereldwijd kan dat bij de WIPO. Een merk komt voor inschrijving in aanmerking indien het voldoende onderscheidend vermogen bezit, niet in strijd is met de goede zeden en het niet misleidend is. De registratie is 10 jaar geldig en kan onbeperkt verlengt worden zolang het merk ook daadwerkelijk wordt gebruikt.

SpongeBob Moschino
4 maart 2014

SpongeBob en McDonald’s op de catwalk

Debuut op de catwalk: SpongeBob Square Pants en de Mc Donald’s duiken op in de modeshow van Moschino. Pardon? Jeremy Scott heeft voor zijn nieuwste Moschino collectie gebruik gemaakt van het logo van de fastfoodketen en van de goedgemutste knalgele spons. Je mag dan Jeremy Scott heten en ontwerper zijn van het high-fashion merk Moschino…

Olympic Sotsji logo mislukking openingsceremonie
18 februari 2014

Nieuw logo Olympische spelen?

Nederland doet het met vijf gouden plakken al beter dan Sotsji zelf. In de openingsceremonie behaalde Sotsji er slechts vier. Het niet openen van de vijfde ring uit het Olympisch logo was toch een best pijnlijk moment in de verder prachtige openingsshow van de Olympische spelen. In de show zaten vijf gestileerde sneeuwvlokken waarvan de…

kleding.com kleding.nl
10 februari 2014

Kleding.nl ruziet met kleding.com

De bedrijven achter kleding.nl en kleding.com liggen met elkaar in de clinch. Kleding.nl ging in april 2012 live als zoekmachine voor kleding en heeft – naar eigen zeggen – 400.000 bezoekers per maand. Toen de domeinnaam kleding.com in november 2013 via een veiling verhandeld werd deed het bedrijf niet mee, omdat het ‘zich op de…

candy-crush
4 februari 2014

Candy, het nieuwste en zoetste merk in App-land

Candy is vanaf nu een beschermd merk. App-ontwikkelaar King heeft afgelopen week het woord als merk geregistreerd. King is ontwikkelaar van de populaire en mierzoete game Candy Crush Saga, waar spelers rijen snoep moeten wegspelen. Voor Europa bezat King al het alleenrecht op het gebruik van het woord. King laat er geen gras over groeien…

thuiskopieheffing vodafone
31 januari 2014

5 euro van elke nieuwe laptop naar Beyoncé?

Vodafone vindt dat Stichting de Thuiskopie er een zooitje van maakt. Zij draagt daarom per direct minder af aan de stichting. Al eerder was de thuiskopieheffing onderwerp van gesprek. Nu de onduidelijkheid voortduurt is Vodafone het goed zat en komt zij in actie. Wat is die thuiskopieheffing nou eigenlijk? De thuiskopievergoeding zorgt ervoor dat makers…

pinterest2
26 januari 2014

Geen Pinterest meer in Europa?

Kunnen Europese gebruikers niet langer pinnen op Pinterest?! Als je de artikelen rondom de OHIM zaak tussen Pinterest en Premium Interest moet geloven is het voor Pinterest in de toekomst niet meer mogelijk haar diensten onder de naam ‘Pinterest’ aan te bieden. De Europese rechten hierop zouden namelijk in handen zijn van Premium Interest, een…